Wanneer krijgt u voor uw zorgverzekering te maken met het CJIB?

Wanneer krijgt u voor uw zorgverzekering te maken met het CJIB?

Wanneer krijgt u voor uw zorgverzekering te maken met het CJIB?

In de volgende twee situaties krijgt u te maken met het CJIB:

  1.     U betaalt de premie voor de zorgverzekering niet.
  2.     U hebt geen zorgverzekering.

Wat gebeurt er als u de premie niet betaalt?

Als u de premie niet betaalt, dan gebeurt het volgende:

  • Eerst krijgt u van uw zorgverzekeraar brieven waarin staat dat u de premie moet betalen.
  • Hebt u na 6 maanden nog niet betaald? Dan geeft de zorgverzekeraar door aan het CAK dat u niet betaald hebt. U bent dan aangemeld als wanbetaler.
  • U krijgt dan een brief met een acceptgiro om de premie te betalen.
  • U moet de premie betalen.

Wat gebeurt er als u geen zorgverzekering hebt?

Als u geen zorgverzekering hebt, dan gebeurt het volgende:

  • Eerst krijgt u hierover een brief van het CAK. Hierin staat dat u binnen 3 maanden een zorgverzekering moet nemen.
  • Doet u dat niet op tijd? Dan krijgt u een boete van het CAK. Voor 2017 is de boete € 382,50. 
  • U krijgt dan  een brief met een acceptgiro om de boete te betalen. U kunt de boete in één keer betalen, of in drie delen.
  • U moet de boete betalen en zo snel mogelijk een zorgverzekering nemen.

Wat gebeurt er als u de premie voor de zorgverzekering niet betaalt?

  1. Het CAK vraagt uw werkgever of uitkeringsinstantie om uw premie te betalen. Zij halen de premie dan af van uw salaris of uitkering.
  2.  
  3. Lukt dat niet? Dan vraagt het CAK het CJIB om ervoor te zorgen dat u de premies betaalt. Als u zorgtoeslag krijgt, gebruiken zij die om een deel van uw premie te betalen. Dit betekent dat het CJIB en niet u, uw zorgtoeslag van de belastingdienst krijgen. Voor het bedrag dat dan overblijft, krijgt u een acceptgiro van het CJIB. Hierop staat hoeveel u binnen zes weken nog moet betalen.
  4.  
  5. Hebt u na zes weken niet betaald aan ons? Dan doet het CJIB twee dingen:
  6. Eerst sturen ze u een brief met een herinnering. Daarin vragen ze u om zo snel mogelijk te betalen. U hebt dan ook al de rekening voor de nieuwe maand gekregen. Die moet u ook betalen.
  7. Betaalt u daarna nog steeds niet? Dan vragen ze een deurwaarder hen te helpen. U kunt proberen met de deurwaarder af te spreken om het bedrag in delen te betalen. Betaalt u niet? Dan mag de deurwaarder uw spullen verkopen. Ook mag hij aan uw werkgever of uitkeringsinstantie vragen om een deel van uw loon of uitkering aan hem over te maken. Of aan uw bank om geld van uw rekening aan hem over te maken.
  8. Let op: u moet ook de kosten voor de deurwaarder betalen.

Bron: CJIB